Verslag patiënten enquete najaar 2020 

Dit najaar is er een enquête verstuurd onder patiënten van deze praktijk, u kunt hier de samenvatting lezen en de verbeterpunten (zie onderaan) die we komend jaar willen aanpakken.

Het gemiddelde cijfer dat gegeven werd voor deze praktijk was een 8.9, daar zijn we uiteraard zeer tevreden mee. Een opstartende praktijk biedt vele uitdagingen, ook wel eens voor de patiënt, dus dit is een goede score na de eerste twee roerige jaren.

De positieve punten:

  • 100% zou de praktijk aanbevelen bij anderen (dank daarvoor)
  • 90% is tevreden met de openingstijden/afspraken maken/administratieve afhandeling
  • Er is tevredenheid over de gang van zaken rondom corona
  • De assistente is erg vriendelijk
  • De tandarts is aardig, rustig, denkt mee, luistert, neemt de tijd, informeert goed

De minder positieve punten:

  • 32% vindt dat hij/zij niet goed geïnformeerd wordt over de kosten van de behandeling
  • Er is vraag naar ruimere openingstijden, ook eventueel in de avonduren
  • Er is vraag naar minder langere wachttijden voor het maken van een nieuwe afspraak
  • Er is vraag naar het afspraken plannen via internet (online inplannen lukt niet altijd goed)
  • Er is vraag naar het inplannen van een afspraak via mail
  • Er is vraag naar een aparte mondhygiëniste
  • Er is vraag naar het aanbieden van meerdere soorten behandelingen (orthodontie, implantaten)
  • Er is vraag naar betere telefonische bereikbaarheid
  • Er is vraag naar een nieuw uitzicht op het plafond
  • Er is vraag naar tijdschriften in de wachtkamer
  • Soms moet iemand lang wachten en zit er niemand aan de balie
  • Als er een gaatje gevonden wordt, moet daar altijd een extra afspraak voor worden ingepland

Aanvullende uitleg betreft bepaalde minder positieve standpunten:

  • Wij zijn verplicht een begroting te overleggen/mailen voor behandelingen vanaf €250,-. Als de kosten lager zijn dan €250, wordt u dus niet automatisch geïnformeerd. U kunt zelf ook altijd vragen naar de geplande kosten. Alle tarieven zijn op de website te lezen en zijn standaardtarieven
  • Wegens Corona zijn de wachttijden nog altijd niet genormaliseerd, wij vinden dit ook heel vervelend. Helaas werkt uw tandarts ook nog elders, waardoor ze niet zomaar extra kan gaan werken. Begin 2021 is dit hopelijk opgelost.
  • Het online inplannen van afspraken gaat hopelijk verbeteren, zie onze besluiten
  • Het plannen van een afspraak per mail (en ja dat hebben we geprobeerd) kan zomaar 20 aparte emails opleveren omdat het steeds net niet uitkomt. We hebben besloten dit enkel telefonisch te doen. Het annuleren van een afspraak kan wél via mail.
  • Uw tandarts doet nu alle werkzaamheden die een mondhygiënist en preventie-assistent ook doet. Zodra het werk teveel wordt voor 1 persoon, zal er versterking komen.
  • We proberen onze telefonische bereikbaarheid zo optimaal mogelijk te houden, zodra er een extra assistente bijkomt wordt dit ook beter.
  • We houden ons aan alle officiële Corona-regels, dus de wachtkamer blijft zo leeg mogelijk tot nader order, helaas geen leesvoer.
  • Soms hebben we behandelingen die uitlopen door onvoorziene omstandigheden, dit is echter meer zeldzaamheid dan regel. We proberen de wachttijd altijd tot een minimum te beperken, daar doen we ons uiterste best voor.
  • We kunnen als praktijk 2 dingen doen: zo weinig mogelijk wachttijd of direct een behandeling uitvoeren tijdens een controle. Het kan niet allebei tegelijk. Wij hebben gekozen voor het beperken van de wachttijd, zodat ieder kan rekenen op zijn/haar gereserveerde tijd. Als het ook maar enigszins mogelijk is direct een behandeling te doen, dan doen we dat.

Onze besluiten richting 2021 om op zoveel mogelijk punten u tegemoet te komen:

  • Vanaf 4 januari 2021 zijn we ook open op vrijdag, van 8.30 – 12.30, dus de hele week aanwezig!
  • Vanaf begin 2021 gaan we een half jaar experimenteren met avondopenstelling. We zijn dan open op dinsdag tussen 11.00 en 19.00. Als dit goed bevalt, dan gaan we bekijken of dit permanent ingepland kan worden.
  • Medio december komt er nieuwe patiëntensoftware, helaas is de huidige software niet meer toekomstbestendig genoeg. Dit kan medio december enig ongemak veroorzaken bij de omzetting. Het online inplannen van afspraken zou dan wel beter moeten gaan.
  • Ook komt er nieuwe software waarmee we u beter kunnen informeren over de kosten.
  • Eind 2020 start uw tandarts aan een opleiding orthodontie. Gecombineerd met vroegbehandeling van orthodontische problemen d.m.v. OMFT zou dit op termijn een complete oplossing moeten bieden voor tandstandafwijkingen. Ook voor gebitsreconstructies heeft dit een meerwaarde.
  • In lijn met ons streven naar vernieuwing gaan we eind dit jaar werken met nieuwe digitale technieken waardoor behandelingen als bijvoorbeeld kroon- & brugwerk een grote stap richting de toekomst nemen